12 merken stappen in coalitie “Voor een planeet zonder voedselverspilling” opgericht door Too Good To Go

4 months ago

Too Good To Go introduceert de Waste Warrior Brands (WAW Brands), de Belgische coalitie van merken die zich samen inzetten in de strijd tegen voedselverspilling.

Deze twaalf merken ondertekenen vandaag de verklaring “Voor een planeet zonder voedselverspilling”, waarin ze beloven zich samen met Too Good To Go te engageren rond drie pijlers: intern engagement, externe communicatie en actie ondernemen.

Volgens het FAO wordt wereldwijd één derde van het voedsel geproduceerd voor consumptie, dagdagelijks verspild (FAO, 2011). Voedselverspilling heeft ernstige economische, sociale en ecologische gevolgen. De strijd tegen voedselverspilling is ook de meest efficiënte manier om klimaatverandering tegen te gaan (The Drawdown Review, 2020).

Voedselverspilling is daarom momenteel één van de grootste uitdagingen, waarin bedrijven en merken een sleutelrol spelen. Daarom lanceert Too Good To Go, de app die dagelijks voedselverspilling tegengaat, vandaag de coalitie van de Waste Warrior Brands* samen met: Unilever, Alpro, Ginette, IKEA, Lactel, PepsiCo, BelOrta, Danone, Philadelphia, Bel, Makro en Carrefour.

De verklaring “Voor een planeet zonder voedselverspilling”: een engagement rond drie pijlers

Door de verklaring “Voor een wereld zonder voedselverspilling” te ondertekenen, verbinden de WAW Brands zich ertoe de strijd tegen voedselverspilling aan te gaan samen met hun werknemers, klanten en consumenten. Dat doen ze aan de hand van drie pijlers:

Intern engagement

Too Good To Go voorziet educatief materiaal (onder de vorm van workshops, webinars of educatieve presentaties) voor de werknemers van de WAW Brands. Zo kan een WAW Brand haar werknemers informeren over voedselverspilling en oplossingen aanreiken voor het probleem.

Externe communicatie

De merken worden aangemoedigd om hun klanten te informeren over voedselverspilling en hen transparant te tonen hoe zij hiertegen actie ondernemen. Daarvoor hebben ze allerhande communicatiemateriaal van Too Good To Go ter beschikking.

Actie ondernemen

De bedrijven engageren zich om één of meerdere concrete actie(s) te ondernemen tegen voedselverspilling. Dat doen ze door campagnes te steunen die door Too Good To Go worden voorgesteld en ontwikkeld.

Franco Prontera, Country Manager Too Good To Go in België: “Met meer dan 3,6 miljoen ton voedsel dat per jaar verspild wordt in België (FAO, 2011), is voedselverspilling één van de meest complexe problemen ter wereld. Het doet zich in zoveel dagelijkse situaties voor waarvan we ons vaak minder bewust zijn.

Door onze contacten met verschillende merken en bedrijven, voelden we een enorme wens om actie te ondernemen tegen dit probleem. Zo ontstond het idee voor de coalitie van de Waste Warrior Brands bij Too Good To Go. We zijn trots dat vandaag 12 merken de verklaring ondertekend hebben en hopen dat er binnenkort nog veel meer bedrijven bij zullen komen.

Binnen de betrokken bedrijven zullen de komende maanden verschillende initiatieven gestalte krijgen. Deze initiatieven zijn zowel gericht op hun medewerkers als op hun klanten en consumenten. We plannen met name een bewustmakingscampagne over houdbaarheidsdata die we later dit jaar zullen lanceren.”

Alle informatie over het project vindt u op de website. Daar kan u een overzicht vinden van alle merken die de verklaring “Voor een wereld zonder voedselverspilling” hebben ondertekend en welke acties zij specifiek ondernemen om voedselverspilling tegen te gaan.

*Too Good To Go is in overleg met andere bedrijven van wie hun engagement binnen enkele maanden zal worden aangekondigd. Elk merk of bedrijf dat zich wil aansluiten bij de Waste Warrior Brands kan contact opnemen met Too Good To Go.

Dorien Janssens

Phone: +32 9 320 00 19